måndag, oktober 22, 2007

Santa Ana och äppelpaj

Nu blåser det Santa Ana-vindar.

Vi bestämde oss för att åka till en by i bergen som heter Julian. Den är känd för sina äpplen, äppelpajer och äppelcider. Vi åt lunch där och när jag skulle välja vilken paj jag ville ha som ingick till min smörgås var jag för en gångs skull lite snabb med att välja sort. Eftersom de var kända för sina äppelpajer ville jag såklart ha äppelpaj. Och de hade säkert 10 olika sorter.

Då svarar den sura tjejen som stod i kassan: -They are all apple.

Ooops! Jag valde Caramel pecan apple.

När vi åkte därifrån hade polisen och brandkåren spärrat av den vägen vi ville åka på eftersom det brann där. När vi var i Julian åkte det igenom massor med brandbilar så vi fattade ju att det brann någonstans. De hade varnat för bränder ute i naturen på tv eftersom de visste att Santa Ana-vindarna skulle komma.

Fastän det är ganska långtifrån oss så är det jätterökigt ute... Så vi får väl se hur det utvecklar sig.

Det är tydligen två olika områden som det brinner i, en söder om San Diego (Harris fire) och en nordost om San Diego (Witch Creek fire). Det är den som är öster ut som gör att det är väldigt rökigt hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar