onsdag, november 04, 2009

Vaccination

Det här med vaccinering. I vår familj kommer vi att vaccinera oss allihopa som får, så fort som möjligt. F är ju för liten. Vilket jag tycker är synd. Speciellt med tanke på att han ska börja förskola i januari. Jag tycker att det är bra om så många som möjligt vaccinerar sig. Som jag ser det är det ju framför allt för att hindra spridning som man bör vaccinera sig. Jag vill inte ha på mitt samvete att jag kan ha råkat smitta någon som tillhör en riskgrupp men som inte kan vaccinera sig. Kanske kan man begränsa en andra våg av influensan om många vaccinerar sig också.

Jag vaccinerade mig ju, för första gången, förra året mot den vanliga säsongsinfluensan. Men då var det ju av enbart egoistiska skäl. Jag kände att jag inte orkade med att vara sjuk, när F var så ny och liten. För då hade jag ju inte kunnat bädda ned mig och ligga sjuk i 10 dagar och vänta på att tillfriskna i lugn och ro. Nu har jag visserligen ingen koll på hur stor skillnad det är på det vaccinet och svininlflunsavaccinet. Men det känns som om jag kunde tänka mig att göra det förra året borde jag ju verkligen vaccinera mig nu!

Sen kan jag ju hålla med en granne som motiverade det hela med att säga "hur kul är det att vara sjuk".

Eftersom jag vill vaccinera mig skulle jag helst vilja göra det nu genast. Men jag tillhör ju varken någon riskgrupp eller är ett barn så jag väntar på min tur. Men jag såg till att M fick vaccinera sig igår i alla fall.

7 kommentarer:

  1. Men den vanliga säsongsinfluensan är ju lika farlig för riskgrupperna. Det är bara det att färre i deras omgivning blir sjuka av den.

    Hur länge räcker immuniteten av vaccinet? Alla influensor kommer ju tillbaka....

    För övrigt anser jag att det är upp till var en att vaccinera sig om man är i en riskgrupp. Det kan aldrig hamna på någon annans samvete om den personen blir smittad. I så fall skulle mina barn aldrig får träffa min 89-åriga mormor, eftersom de kan smitta henne med allt möjligt.

    SvaraRadera
  2. Ja, färre kan ju smitta. För även om den kan vara lika farlig så är de ju en annan grej när inte lika många blir sjuka.

    Ingen aning om hur länge immuniteten räcker. Borde ju vara ett tag mot just exakt den här.

    Det finns ju de i riskgruppen som faktiskt inte kan vaccinera sig. Och då miskar ju risken att de ska bli sjuka om många andra vaccinerar sig. Sen är det ju skillnad vem man smittar och med vad. I just det här fallet kan man ju vaccinera sig för att minska risken att sprida svininfluensan. Det går ju inte med tex vinterkräksjuka eller förkylningar. För mitt samvete känns det nog lite bra att veta att jag har gjort det jag kan för att förhindra att smitta någon. Vilket jag ju kan nu innan jag har vaccinerat mig. Men såklart är det extra viktigt att de i riskgrupperna vaccinerar sig om de kan!!

    Så resonerar jag. Jag tycker väl helt enkelt att fördelarna för alla överväger nackdelarna. Men som sagt måste man ju fundera själv och komma fram till ett beslut.

    Hur funderar du? Varför inte vaccinera sig?

    SvaraRadera
  3. Jag funderar så här:
    - Hysterin!
    - Vaccinet är inte så väl testat, t ex har bara 300 barn testats.
    - Jag är inte övertygad om att det är bättre med vaccin i längden, eftersom majoriteten inte blir svårt sjuka. Immuinitet från sjukdomen kan vara bättre.
    - Definitionen av pandemi ändrades av WHO för att passa svininfluensan.
    - Argumentet att man ska vaccinera sig för andras och för samhällets skull anser jag vara kortsiktigt.
    - Vaccinets varaktighet och dos är oklart. I värsta fall verkar det bara 9 mån.

    Självklart är det illa att vissa riskgrupper inte kan vaccinera sig, men jag tror vi kan skjuta epidemin framför oss om vi massvaccinerar och då blir de sjuka ändå.

    För egen del känns det egentligen inte som en stor fråga. Jag är ju vuxen och får stå för mitt beslut och ta konsekvenserna själv. Värre är det med hur vi ska göra med sonen. För hans skull måste vi ju fatta rätt beslut. Vad är bäst för honom? Det vet jag fortfarande inte... Jag vet bara att om vi inte vaccinerar honom kommer vi anses vara dåliga föräldrar. (Vilket iofs inte skulle vara något nytt under solen.)

    SvaraRadera
  4. Nästa vecka är för övrigt F inte för liten för vaccin. Läkemedelsverket ska ändra sina rekommendationer.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag såg att de ska ändra. Bra, tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Kan inte låta bli att svara CirkusB även om hon känner sig trakasserad ;-)
    Vaccinet är lika testat som alla vaccin av denna typ testas. Det är inte samma problem som dyker upp om du utvecklar en ny substans mot huvudvärk. Alla vaccin är i någon mening samma typ av läkemedel med försvagade eller avdödade virus.
    Angående 9 månaders livslängden så är det inte i sig ett problem med vaccin vs. att faktiskt vara sjuk, utan snarare att influensavaccin muterar. Det gör att även om du är immun mot det som finns idag så kanske den har förändrats nästa år.
    Begreppet "riskgrupp" i det här fallet är speciellt för det finns faktiskt dödsfall i alla möjliga grupper. Om influensor i framtiden kommer att vara farliga på detta sätt kommer kanske massvaccineringar att vara årligt återkommande.

    SvaraRadera
  7. Torbjörn: Har funderat på hur stor skillnad det är på den här influensavaccinet och ett säsongsinfluensavaccin. Och kan tänka mig att de är väligt lika. Fast det är ju inte mitt ämne riktigt...

    SvaraRadera