torsdag, april 29, 2010

Böcker



Har precis läst två stycken faktaböcker. När jag åker tåg så har jag nästan alltid någon pockerbok på gång.

Först ut av faktaböckerna var Den tändande gnistan av Malcolm Gladwell. Den var intressant.



Sen fortsatte jag med en annan bok som var ganska lik, Freakonomics av Stephen J. Dubner och Steven D. Levitt.

Den var också intressant. Det enda som är synd med såna här böcker är att det är väldigt faktaspäckade och det hade ju varit roligt att kunna briljera med någonting sen men tyvärr glömmer jag lätt. Kanske kommer man ihåg på ett ungefär men det räcker inte liksom om man ska berätta om det för någon annan.

Nu har jag bara börjat på Rädda Felix av Helena Richardsson. Men den kan jag inte fortsätta att läsa på tåget! Tre dagar i rad har jag blivit alldeles tårögd. Så jag får nog fortsätta läsa den hemma. För den verkar väldigt bra och väldigt välskriven!

Så alla tre rekommenderas (trots att jag inte har läst ut den tredje)!

3 kommentarer:

  1. Har också läst Rädda Felix. Ojoj, det var jobbigt... inget att läsa på tåget... Men den var intressant!

    SvaraRadera
  2. Vad är det för fakta böckerna handlar om?

    SvaraRadera
  3. Helen: Ja, det är verkligen bra. Men går inte att läsa för mycket i taget.

    CB: Hmm, svårt att förklara.

    Den tändande gnistan:
    "Vad är det som gör att en idé, en produkt eller ett socialt fenomen slår igenom? I sin uppmärksammade bok, som blivit en internationell bestseller, undersöker New Yorker-skribenten Malcolm Gladwell varför avgörande förändringar i samhället ofta sker plötsligt och oväntat. Hans lika enkla som banbrytande tes är att idéer, beteenden, "meddelanden" och produkter ofta sprids på samma sätt som infektionssjukdomar, dvs epidemiskt."

    Freakonomics:

    "Vad är farligast, en revolver eller en swimmingpool? Vad har skollärare och sumobrottare gemensamt? Varför bor knarklangare fortfarande hemma hos sina mammor? Hur mycket betyder egentligen föräldrar?"

    Bra båda två. Du får gärna låna!

    SvaraRadera