fredag, mars 25, 2011

Jämställdhetsbonus

Försäkringskassan. Som småbarnsförälder har man ju en del kontakt med dem. För ett tag sedan fick jag ett brev från Försäkringskassan som sa att jag kanske hade rätt till jämställdhetsbonus. Lite konstigt tyckte jag, det är ju någonting man kan få när man är föräldraledig, vilket ju var länge sedan någon var i vår familj. Men det här handlade alltså om förra året, 2010. Och P var ju lite föräldraledig i början av januari innan F började förskolan och när han skolades in. Så det var ju inte många dagar det handlade om för vår del.

Så jag skaffade fram kopia på lönespecifikationen för januari och fyllde mycket sanningsenligt i de uppgifterna som behövdes. Och postade sedan brevet till Försäkringskassan. Och tänkte att det ska bli intressant att se om jag får tillbaka mer än vad frimärket kostar.

Häromdagen fick jag beslutet - jag kommer få 1100 kr i jämställdhetsbonus! Hur det här räknas fram har jag ingen aning om. Men jag tror inte att jag kommer att ringa Försäkringskassan och ifrågasätta beslutet.

Däremot kan man ju undra om den här jämställdhetsbonusen verkligen gör att föräldrar väljer att dela mer lika för föräldraledigheten. Det känns som att det är så lång tid mellan föräldraledighet och att man faktiskt ser någon bonus. Oftast kanske man bestämmer hur man lägger upp föräldraledigheten innan ens barn föds. På ett ungefär i alla fall. Men jämställdhetsbonusen kanske bara är tänkt som en bonus, någonting man får i efterhand. Inte för att uppmuntra till att dela mer lika, att planera för det.

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig fattat hur det där funkar.. Och nu är jag ännu mer förvirrad!?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kan bara hålla med. Men jag tror jag behåller pengarna ändå :-)

    SvaraRadera